مرحله تثبیت در طرح صالحین(برای دیدن ادامه مطلب برروی عکس مربوطه کلیک کنید)
چهارمین مؤلفه اثرگذار در مرحله تثبیت در شجره طیبه صالحین؛ زمینهسازی و بسترسازی برای رشد اعضای حلقههای تربیتی صالحین است. در این مرحله، مربی باید فرد را با وظایف و تکالیف انسانی و دینیاشآشنا کند و او را در مسیر رشد و تعالی و تربیت و کمال قرار دهد. به کارگیری روشهای تربیتی اسلامی و نیز شناساندن آموزههای عملی تربیت دینی به جوانان و نوجوانان در دورهی تثبیت، در واقع عامل موثری در به حرکت درآوردن آنان، در مسیر خیر و سعادت و تعالی و کمال خواهد بود.
یکی از آرمانهای بیبدیل نظام مقدس اسلامی پس از پیروزی انقلاب، تربیت نسلی انقلابی، مومن و معتقد به مبانی دینی است. نسلی که با فضایل اخلاقی آشناست، دل به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سپرده است، در راه حق کوشاست و تلاش میکند حیاتش را بر مبنای نگرش توحیدی پایه ریزی نماید. تربیت این نسل، در واقع یکی از اهداف اساسی انقلاب ماست، انقلابی که از همان ابتدا انقلاب فرهنگی، ایدئولوژی و تربیتی بوده است. حال از آنجا که تدوین هدف و ترسیم چشمانداز انقلاب به خودی خود نمیتواند اصلاح گر امور بوده و ما را به نقطه مطلوب برساند؛ پس لازم است همواره راهکارهای رسیدن به هدف را نیز از قبل در قالبی مدون و مکتوب، دقیقا ترسیم و تبیین نمود.
دومین مولفه اثرگذاز در دوره تثبیت در فرایند شجره طیبه صالحین؛ آشنا ساختن جوان و نوجوان با هویت انسانی خویش است. از آنجا که جوان، همواره در زندگی به دنبال یافتن بهترین پاسخها به دو سوال مهم و اساسی کیستی و چیستی خود میباشد؛ اگر در دوره تثبیت سعی شود که اعضای حلقه با هویت انسانی، اجتماعی و مذهبی خود آشنا شوند بطور مسلم کمک شایانی به تثبیت حضور آنان در حلقه صالحین نمودهایم.
از آنجا که گروه گرایی همواره یکی از بارزترین شاخصههای دوره نوجوانی به شمار میآید، بنابراین در حلقه صالحین میتوان تا حدودی، حس نیاز جوان و نوجوان را به عضویت در گروه تامین نموده و برآورده ساخت.
گروههای همسالان، در واقع یکی از مراجع پذیرش رفتار توسط جوانان و نوجوانان به شمار میآیند که گاه میزان اثر گذاری آنان، از تاثیر بسزای والدین، مدرسه و جامعه بیشتر میباشد.
مرحله جذب در طرح صالحین(برای دیدن ادامه ی مطلب بر روی عکس های مربوطه کلیک کنید)
از آنجا که مسئولیت مربی صالحین، چیزی شبیه به مسئولیت مبلغان راه خداست و مربی در واقع تالی تلو انبیای الهی در دعوت انسانها به سوی خدا به شمار میآید، پس باید توجه داشت که یکی از نبایستههای اساسی جذب که از همان آغاز به شکل غیر مستقیم در مخاطبان اثر میگذارد، طلب دستمزد و اجرت و حقوق و مزایا، در قبال انجام رسالت مهم مربی گری تربیتی است. در تاریخ ادیان آسمانی و نیز آموزههای دینی به کرات دیده میشود که همواره شعار منادیان دعوت به حق و حقیقت این بوده است که ما از شما در قبال این دعوت اجر و مزد نمیخواهیم و پاداش این کار را تنها از خدا خواستاریم.
شروع فرایند جذب، در واقع، به مثابهی رخ دادن یک اتفاق مهم است که طی آن ناخاسته دلهای مخاطبان به سمت عامل جذب یعنی همان مربی یا سرگروه متمایل و راغب میگردد.
که البته منظور از مخاطب در این فرایند، جوان و نوجوانی است که سرزمین دلش آماده کشت و بذر حق و حقیقت است و به طور فطری گرایش به معنویات، پاکیها و فضایل دارد ...
یکی از رموز موفقیت ائمه اطهار علیهم السلام و انبیاء الهی در جذب دلها به مکتب آسمانی اسلام، دعوت بسوی خداست. به دیگر سخن آنکه انبیاء الهی و امامان معصوم علیهم السلام در طول حیاتشان همواره «داعی الی الله» بودهاند و چون بازگشت بسوی خداست، بطور فطری در نهاد هر انسانی، دارای جذبهی معنوی و درونی است، پس ایشان همواره دلهای زیادی را به خود مشغول میکردهاند.
یکی از عوامل موثر در انجام فرایند جذب، توان برقراری ارتباط با متربی، از سوی مربی و سرگروه است. البته، هر چند برقراری ارتباط فی نفسه و بخودی خود، در واقع هنر مربی و سرگروه به شمار میآید اما باید توجه داشته باشیم که هرگز در این زمینه بدون مخاطب شناسی درست، نمیتوان با دیگران ارتباط برقرار کرد چنانچه اسلام از یک سو به کیفیت برقراری ارتباط اشاره دارد و در آموزههای تربیتی خود حتی نوع، عمق و نحوهی نگاه کردن افراد را نیز در جذب مخاطب موثر میداند...
افلاطون برای تربیت معنا و مفهومی"راز آلود" قائل میگردد که به سادگی نمیتوان حقیقت آن را فهمید. یکی از دلایل راز آلودگی تربیت این است که وجه تمایز آن با تعلیم، شفاف و روشن نیست. تربیت، در فضای کاذب و مصنوعی صورت نمیپذیرد و آموزگار و معلم هرگز در قالب آموزش و تعلیم صرف قادر به تربیت نخواهد بود چرا که تربیت امری است پرورشی و اصیل که تنها از عهده مربیان آگاه و دلسوز بر میآید ...
بچههای جبهه نوعاً به کسانی که فضیلت و تقوای بیشتری داشتند و صبر و شکیبایی و نیز داشتن سعه صدر معروف بوده و در سختیها و شداید، تکیه گاه سایر رزمندگان به شمار میآمدند عناوین تکریم آمیز "حاجی" و "سید" را اطلاق میکردند. و حتما نیز میدانید که نوعا هیچ کدام از "حاجیها و سیدهای دوران جنگ" به کسی پول نمیدادند، رزمندههای نوجوان را کوه و اردو نمیبردند و درگیر و دار جنگ و جبهه و جهاد، خبری از جایزه و تشویق نبود...
همانگونه که آهن ربا، با داشتن خاصیت مغناطیسی، میتواند برادههای آهن را به خود جذب کند، در انسان نیز خواص و نیروهای خاصی وجود دارد که او را به یک منبع مولد و پویای جذب و دفع فعال تبدیل کرده است.
نیروهای مغناطیسی خاصی همچون: عشق، محبت، صفا و صمیمیت، همگی از جمله خواص منحصر به فرد انسانند که موجب گرایش سایر همنوعان به وی میشوند.
طرح صالحین از دید بزرگان
رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مهمترین مطالبه رهبر معظم انقلاب از بسیجیان، کادرسازی برای امام زمان (عج) است. حلقههای صالحین حلقههای یارگیری برای امام عصر (عج) است که در آن بسیجیان ضمن تقویت بنیانهای معرفتی خود به عمق بخشی هرچه بیشتر انقلاب در داخل میپردازند. همه تمرکز بسیج روی طرح شجره طیبه صالحین است.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تشبیه شجره طیبه صالحین به یک دانشگاه عالی گفت: در دانشگاهها، دانشجویان درس خوان، تلاش میکنند که با جد و جهد، عالیترین نمره را کسب کنند و به نمره خوب راضی نمیشوند و در شجره طیبه صالحین هم بسیجیان ما که با ورود به عرصه بسیج، امتیاز خوب را کسب کردهاند، به این امتیاز راضی نشده و در تلاشند که امتیاز عالی را کسب کنند.
طرح صالحین چیست؟
از آنجا که پیادهسازی کامل فرآیند شجره طیبه صالحین در مساجد کشور در اصل، به منزلهی پیادهسازی یک پروژه بزرگ تربیتی و دینی به شمار میآید، پس در این مجال، برای فهم بیشتر موضوع، به بررسی برخی پیش شرطهای اساسی تحقق این امر در جامعه کنونی میپردازیم. در شرایط موجود، پروژه بزرگ تربیتی و معرفتی صالحین، در واقع نسخه اصلی برنامه ریزی استراتژیک فرهنگی جوامع شیعی، برای زمینهسازی ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود (عج) است ...
جهت تحقق امر مهم احیاء و فعالسازی مساجد شیعه در آخرالزمان یا همان جریان صالحین، نخست باید نگرش مهرههای فرهنگی موثر در سایر شهرهای کشور را نسبت به این موضوع اصلاح و تصحیح نمود که البته برای این کار، فعالان فرهنگی تشکلهای دینی، باید در وهلهی نخست برای تشکل متبوع خود، قادر به یک رسالت تشکیلاتی حداقلی باشند ...
پایگاه های خبری تحلیلی | |||
---|---|---|---|
http://www.iran1414.ir | پایگاه افسران جنگ نرم | 1 |
مراجع و علما | |||
---|---|---|---|
http://www.lankarani.net | آیت الله فاضل لنکرانی | 2 | |
http://www.maarefislam.com | آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی | 3 | |
http://www.malakouti.org | آیت الله میرزا مسلم ملکوتی | 4 | |
http://www.saafi.org | آیت الله صافی گلپایگانی | 5 | |
http://www.salehin.com | صالحین شیعه | 6 | |
http://www.sistani.org | آيت الله العظمي سيستاني | 7 | |
http://marefat.info | آيت الله محمد هادي معرفت | 8 | |
http://www.gorgani.ir | آيت الله علوي گرگاني | 9 | |
http://www.madanitabrizi.org | آيت الله مدني تبريزي | 10 | |
http://www.motahari.org | آيت الله شهيد مرتضي مطهري | 11 | |
http://www.mtb.ir | دفتر آيت الله بهجت | 12 | |
http://www.almodarresi.com | آيت الله سيد محمد تقي مدرسي | 13 | |
http://www.shahroudi.net | آيت الله سيد محمد حسيني شاهرودي | 14 | |
http://vahid-khorasani.ir | آيت الله شيخ حسين وحيد خراساني | 15 | |
http://www.mojtaba-tehrani.ir | آيت الله شيخ مجتبي تهراني | 16 | |
http://www.beheshti.org/ | آيت الله شهيد بهشتي | 17 | |
http://www.qaraati.net | حجت الاسلام محسن قرائتي | 18 | |
http://www.ostad-jafari.com | علامه محمد تقي جعفري | 19 | |
http://www.esraco.org | آيت الله عبدالله جوادي آملي | 20 | |
http://www.almazaheri.ir | آيت الله مظاهري | 21 | |
http://www.tohid.ir | آيت الله جعفر سبحاني | 22 | |
http://www.tabrizi.org | آيت الله ميرزا جواد تبريزي | 23 | |
http://persian.makarem.ir | آيت الله مكارم شيرازي | 24 | |
http://mesbahyazdi.com | آيت الله محمدتقي مصباح يزدي | 25 | |
http://noorihamedani.com | آيت الله نوري همداني | 26 | |
http://www.leader.ir | حضرت امام خامنه اي | 27 | |
http://imam-khomeini.com | حضرت امام خميني(ره) | 28 |
مراکز علمی بسیج | |||
---|---|---|---|
http://Basijisu.ir | بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام | 29 | |
http://www.pasokhgooi.ir | مرکز تولید اندیشه و پاسخگویی سازمان بسیج مستضعفین | 30 | |
http://www.hmid.basijmed.ir | پژوهشکده مجازی حوادث و بلایا | 31 | |
http://www.bro.ir | سازمان تحقيقات و مطالعات بسيج | 32 | |
http://www.basijelmi.ir | سازمان بسيج علمي | 33 | |
http://www.ict.basijeng.ir | پژوهشكده مجازي فناوري اطلاعات و ارتباطات | 34 | |
http://anri.ir | پژوهشكده مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي | 35 | |
http://vimb.basijmed.ir | پژوهشكده مجازي بيوتكنولوژي پزشكي | 36 | |
http://basijfestival.213.ir | معاونت علمي پژوهشي سازمان بسيج دانشجويي | 37 | |
http://www.hse.basijmed.ir | پژوهشكده مجازي سلامتي، ايمني و محيط زيست | 38 | |
http://kolnegar.basijmed.ir | پژوهشكده طب كل نگر | 39 | |
http://www.pmaba.ir | پژوهشكده هاي مجازي بسيج | 40 | |
http://www.basijvre.com | پژوهشكده مجازي اقتصاد | 41 |
معاونتهای سازمان بسیج مستضعفین | |||
---|---|---|---|
http://www.osveh.ir | معاونت فناوري اطلاعات و ارتباطات | 42 | |
http://www.hadi.basirat.ir | معاونت سياسي | 43 | |
http://www.basijnews.ir | معاونت روابط عمومي سازمان بسيج | 44 |
اقشار بسیج | |||
---|---|---|---|
http://www.basij-asatid.ir | سازمان بسیج اساتید | 76 | |
http://www.basijkarmandan.ir | سازمان بسیج کارمندان | 77 | |
http://www.zanannews.ir | سازمان بسیج جامعه زنان | 78 | |
http://basijkaregari.com | سازمان بسيج كارگري | 79 | |
http://www.koolebar.ir | سازمان اردويي، راهیان نور و گردشگري | 80 | |
http://www.cbo.ir | سازمان بسيج فرهنگيان | 81 | |
http://www.maddahi.org | سازمان بسيج مداحان | 82 | |
http://www.basijmohandesin.ir | سازمان بسیج مهندسين | 83 | |
http://www.basijmed.com | سازمان جامعه پزشكي | 84 | |
http://www.beest.ir | سازمان بسيج دانش آموزي | 85 | |
http://www.bso.ir | سازمان بسيج دانشجويي | 86 | |
http://www.bao.ir | سازمان بسيج هنرمندان | 87 | |
http://www.basijsport.ir | سازمان ورزش بسيج | 88 | |
http://www.lbo.ir | سازمان بسيج حقوقدانان | 89 | |
http://www.ashayer.org | سازمان بسيج عشايري | 90 | |
http://www.basijtollab.ir | سازمان بسيج طلاب و روحانيون | 91 | |
http://www.pishkesvat.com | سازمان بسيج پيشكسوتان | 92 | |
http://www.basijsazandegi.com |