ساوه

 

  • موقعیت جغرافیائی


ساوه از نظر جمعیت دومین و از لحاظ وسعت با 4748 کیلومتر مربع اولین شهرستان استان مرکزی می باشد .

این شهر در ۵۰ درجه و ۲۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول شرقی نصف النهار گرینویچ و ۳۵ درجه و ۱ دقیقه عرض شمالی و با ارتفاع ۹۶۰ متر از سطح دریا واقع شده است . جمعیت شهرستان ۲۵۰ هزار نفر که نیمی از جمعیت آن در شهر و بقیه در بخشها و شهرهای تابعه هستند . این شهر با تهران ۱۱۲ کیلومتر . با قم ۷۰ کیلومتر . همدان ۲۰۰ کیلومتر و دلیجان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد .

 

 http://iau-saveh.ac.ir/Images/pom.jpg

این شهرستان به علت تنوع آب و هوا . خاک حاصلخیز . رودخانه قره چای و سد الغدیر و همچنین واقع شدن در دشت وسیع حدود ۷۰ نوع محصول که ۴۵% تولیدات محصول زراعی و باغی استان را به خود اختصاص داده است که ۲۷ قلم آن صادر می گردد. که در مجموع ۹۰% از صادرات استان از این شهرستان می باشد.

http://iau-saveh.ac.ir/Images/Content/save1.jpg

 

  • پیشینه تاریخی

 

از جمله نامهایی که با صفحات تاریخ آشنایی دیرینه دارد نام ساوه است . شهری که تقدم تاریخی آن به عهد باستان باز می گردد و غنای فرهنگی آن یاد آور حضور بزرگان علم و ادب و هنر در ایران خطه از سرز مین ایران است . عده ای پیدایش آن را به روزگار کیخسرو نسبت داده اند و گروهی نام آن را ماخوذاز واژه اوستایی (سوا)  Sava  و یا واژه پهلوی (سوکا) Savaka دانسته اند

 

در تاریخ قم و در دائره المعارف مینورسکی وجه تسمیه آن را به معنی (زر خالص ریز ریز شده ) آورده اند . چنانکه در تاج المائر جهانگیری چنین آمده است .

( نرگس خوشبوی دارد زر ساوه در کنار      لاله خود روی دارد مشک سوده در کنار )

و گاهی نقل مارکو پلو را آورده اند که :(سه روحانی ساوجی بشارت دهنده تولد مسیح (ع ) بوده اند) و گروهی از مورخان مانند ابن قتیبه و محمد بن جریر طبری و مقدسی و حمد ا.... مستوفی از خشک شدن دریاچه ساوه خبر داده اند که یاد اور بزرگترین خاطره ی تاریخ بشر ی یعنی ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)می باشد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: شنبهبرچسب:تاریخچه شهرساوه,
ارسال توسط خوشخو

آرشیو مطالب
همسنگران
امکانات جانبی